Ont i nacken

Att få ont i nacken är något som drabbar väldigt många – faktum är att mer än 60 procent av svenska folket uppger att de någon gång i livet haft ont i området kring nacken. Vanligast är smärtorna bland personer i medelåldern.

Vanliga symptom

Värken i nacken yttrar sig på olika vis från fall till fall. Ofta känns dess muskulatur stel och öm, ibland i kombination med en känsla av trötthet i skuldrorna och ett intryck av att armarna nästan är som domnade.

Smärtan kan också stråla ut åt olika håll ifrån nacken: ned över bröst, skuldror, armar eller kanske uppåt över bakhuvudet. Det finns vissa symptom som kan vara tecken på allvarlig sjukdom. Därför bör man alltid omedelbart söka vård om man upplever något av följande:

  • Plötslig, svår värk i nacke och huvud, som inte vill ge med sig (kan vara ett symptom på hjärnblödning)
  • Stelhet och smärtor i nacken samtidigt som man känner sig febrig och sjuk (kan vara ett tecken på hjärnhinneinflammation)
  • Smärtor i nacken när man har varit med om en olycka (kan tyda på att man har fått skador som lämnats obehandlade)

Möjliga orsaker till nackont

Nacken är uppbyggd av sju halskotor på rad, med diskar av bindväv emellan sig. Denna konstruktion hålls samman med hjälp av band av bindväv, och omges av de muskler som gör att man kan röra på nacken. När man får ont i nacken är det i regel muskulaturen som är boven i dramat. De är stela och känns ömma, vilket får konsekvenser som minskad rörlighet och värk.

Det kan vara svårt att säga exakt vad det orsaken till det onda är, men vanligtvis brukar det handla om en ond cirkel av stress och spänningar i musklerna. En dålig och enformig arbetsställning kan också lätt bidra till besvären. I en del fall är det synproblem som spökar – man går omkring och ser dåligt, vilket yttrar sig som spänningar i nacke- och axelparti.

Ännu en tänkbar anledning till ont i nacken är det man kallar för nackspärr. Då får man relativt plötsligt kramp i musklerna i fråga, med stelhet och inskränkt rörlighet som följd. Man får ofta svårt att röra huvudet åt ett håll eller annat. Vad som i sin tur orsakar detta är ofta svårt att veta exakt.

Vanliga behandlingar mot nackont

Precis som när det gäller många andra former av värk, är det bästa att försöka hålla igång som man brukar. Man behöver aktivera de drabbade musklerna för att de inte ska bli svagare och stelare än de redan är. Ont i nacken är sällan tecken på någon allvarlig sjukdom, utan brukar gå över av sig självt inom några dagar. Här listar vi några vanliga sätt att lindra och behandla nackvärk på.

  • En ispåse kan i ett akut skede kännas skön att lägga där det gör som mest ont. Man bör dock inte lägga den direkt mot huden, utan alltid ha en handduk emellan. Låt isen kyla under cirka 15 minuter, vid cirka 5 tillfällen per dag.
  • Olika motionsövningar för att förbättra rörligheten i nacken är att rekommendera. Folk med ont i nacken har ofta sämre uthållighet i nackens muskulatur, så denna typ av övningar kan med fördel göras i förebyggande syfte.
  • En vete- eller riskudde som värmts i micron känns lindrande för ömma och värkande muskler.
  • Om man inte har haft ont speciellt länge, men ändå vill söka hjälp, kan man gå till en kiropraktor.
  • Om man har haft ont i nacken under mer än tre månaders tid, kan man gå till en kiropraktor, naprapat eller en sjukgymnast. Där kan man få hjälp med manuell behandling av olika slag, samt tips på övningar som stärker nacken och lindrar det onda.
  • Man kan ta receptfria smärtstillande medel, för att bättre stå ut med smärtan. Alvedon, Panodil och Voltaren brukar ofta användas i dessa sammanhang.
  • I värsta fall, om man har så svåra smärtor att man inte anser sig klara av sitt arbete, kan man behöva sjukskrivas. Detta bör dock inte vara något förstahandsval, eftersom man förbättrar sina chanser att tillfriskna genom att vara igång och röra på sig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *