Mensvärk

Den uppenbara orsaken till mensvärk, eller ”dysmenorré” som det också kallas, stavas förstås ”menstruation”. Men har du funderat på vilka mekanismer i kroppen det egentligen är som gör att smärta och värk uppstår i samband med mens? Värken tros bero på en kramp i livmoderns muskulatur, något som stimuleras av ämnet prostaglandin under mensens första dagar. Denna kramp uppstår oftast några timmar innan en blödning ska börja, då slemhinnan stöts ut, och är som en slags träningsvärk i livmodern. Livmoderns sammandragningar ger upphov till smärta i nedre delen av magen, och kan även stråla ut i nedre delen av ryggen, insidan av låren och i ljumskarna. Dysmenorré finns både i primär och sekundär form, där den primära är vanlig hos unga tjejer och uppstår i samband med den första mensen. Sekundär dysmenorré kan uppstå på grund av olika medicinska tillstånd, och gör det då vanligtvis mellan 30 och 45 års ålder.

Vanliga symptom

Det är inte alla som drabbas av smärtor i samband med menstruation. Vanligast är det bland yngre kvinnor, och för vissa blir värken så svår att de får stanna hemma ifrån skola eller jobb. Exempel på några symptom som brukar kunna förekomma är diarré, yrsel eller kallsvettningar, illamående och kräkningar. Graden av smärta är individuell – en del upplever en måttlig värk, medan andra kan få mycket kraftiga smärtor. Oftast brukar man känna av värken några dagar innan mensen ska börja, eller precis i början av den. Ibland sitter smärtorna i under hela menstruationen, men de kan också avta efter en eller ett par dagar.

Tips på lindring

Att lägga en värmedyna, vetekudde eller värmeflaska över mage, rygg eller annat område som gör ont brukar kunna kännas skönt. Värmen gör nämligen att blodgenomströmningen ökar, vilket har en skön effekt på den krampande muskulaturen i livmodern och kan göra att det onda släpper. Att röra på sig hjälper både genom att lätta på smärtan och fokusera tankarna på något annat för en stund, så en promenad eller ett (inte alltför tufft) träningspass kan vara en god idé när värken sätter in. Avslappning i form av exempelvis yoga, stretching och meditationsövningar kan också ha en lindrande verkan. Att ligga i fosterställning med knäna uppdragna mot magen brukar kunna kännas skönt, och är bra att prova om det är svårt att ligga, sitta och stå som man brukar. Livmodern får hjälp att slappna av i samband med orgasm, så att onanera eller ha sex kan bidra till en tillfälligt minskad smärta. Sist men inte minst kan man prova att ta vanliga receptfria värktabletter, och det så fort man känner minsta tecken på att värken är på väg. Denna typ av läkemedel kan man hitta och få tips om på apotek – till exempel är Alvedon och Panodil vanliga preparat i genren. Ett sista tips på hur man kan lindra sin mensvärk är att ta hjälp av akupunktur. Akupunktur är en alternativ metod som med hjälp av små nålstick behandlar olika typer av smärta i kroppen.

Söka hjälp för sin mensvärk

Om man har ovanligt kraftiga besvär av sin mensvärk, eller om smärtorna börjar först lite senare i livet, bör man kontakta sin skolsköterska, ungdomsmottagning, vårdcentral eller gynekolog. Ibland kan receptbelagd medicin bli nödvändig, och ibland skriver man ut p-piller för att förebygga det onda. En gynekologisk undersökning är inte alltid en nödvändighet, men ibland behöver smärtorna utredas för att se om sjukdomen endometrios är den bakomliggande orsaken. Vanliga symptom för endometrios är kraftiga menssmärtor och mensrubbingar, och detta är ett tillstånd som behöver tas på allvar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *